Voor archeologen lijkt hun vak elke dag op een aflevering van een politieserie op tv.

Wie woonde hier honderden jaren geleden?

Waarom ligt er een munt in de waterput?

Waarvoor diende deze kuil?

Waarom werd de kookpot juist daar begraven?

Wat aten de mensen in deze boerderij?

En soms, wordt het nog veel spannender. Soms proberen archeologen en erfgoedverenigingen de identiteit van onbekende personen te achterhalen. Soms dateren ze uit de Eerste Wereldoorlog (zie binnenkort in Ex situ 13), maar vaak zijn ze ook veel ouder.

In Drongen ligt volgens de overlevering als sinds de 10e eeuw de schedel van Sint-Gerolf. Maar is dit echt zo? Met behulp van een hele reeks verschillende disciplines werd onderzocht of de legende van de heilige klopt. En vooral of het zijn schedel is dat wordt bewaard in Drongen.

Glasraam met de afbeelding van Sint-Gerolf. Dit glasraam bevindt zich in de zijbeuk van de Sint-Gerolfkapel in Drongen, die zou opgericht zijn nabij de plaats waar Gerolf vermoord is © Heemkundige Kring Dronghine
Glasraam met de afbeelding van Sint-Gerolf. Dit glasraam bevindt zich in de zijbeuk van de Sint-Gerolfkapel in Drongen, die zou opgericht zijn nabij de plaats waar Gerolf vermoord is © Heemkundige Kring Dronghine

 

Meer weten? Lees het in Ex situ 13.

Reacties zijn gesloten.