Op 14 mei 1943 steeg vanop Brits grondgebied een Amerikaanse bombardementsformatie op richting Belgisch grondgebied. De B17 bommenwerpers werden daarbij geëscorteerd door Thunderbolt-jagers. Het doel: de General Motorsfabriek in Antwerpen die door de Duitsers gebruikt werd voor de productie van oorlogsvoertuigen. De elite-jachteenheden van de Luftwaffe kregen van hun kant de oproep om de Flying Fortresses te onderscheppen met hun snelle, eenmotorige Focke Wulf-jachtvliegtuigen. Bij de confrontatie schakelde een Amerikaanse Thunderbolt een Duitse Focke Wulf uit, waarna het toestel neerstortte in het Oost-Vlaamse Kalken.
Een gepassioneerd team van amateur detectoriscten, historici en archeologen ging meer dan 70 jaar na dato op zoek naar de exacte plaats van de crash. Met hulp van ooggetuigenverslagen, metaaldetectie, veldprospectie en magnetometrie wisten ze de inslagkrater te lokaliseren. De opgraving die daarop volgde bracht niet enkel de restanten van het vliegtuig naar boven, maar informeert ons ook over de piloot die omkwam bij de crash van het vliegtuig: ene Wili Lück.
In Ex situ 10 vertelt projectleider Cynrik De Decker het verhaal achter Wili Lück en zijn crash in Kalken.